ABSTRACT
Ardengo Soffici’s engagement with African art was mediated by French modernism and led him to articulate a painterly aesthetic at once ‘primitive’ and classical. Soffici moved to Paris in 1900, and after his return to Florence in 1907 devoted himself to updating Italian art by promoting French modernism. Specifically, the artist created a modern style that incorporated these advances as well as elements from the early Italian Renaissance. This paper analyzes his fresco cycle, The Room of the Mannequins (1914), which demonstrates his temporary adoption of the Parisian scene’s primitivism while recalling the decoration of ancient Roman and Renaissance villas.
While Pablo Picasso’s Les Demoiselles d’Avignon (1907) shattered academic conventions by relying on primitive art’s ‘savage’ nature, in Soffici’s murals, the female figures are playful and non-threatening, bringing to mind the pastoral landscapes that informed both Henri Rousseau and Henri Matisse’s works. Though the Italian artist substituted African references in his later work with alusions to Tuscan folk paintings, his brief use of the former demonstrates the ways in which non-Western references interacted with Italian art even in the absence of direct colonial links to their places of origin. Finally, this consideration of Soffici’s frescoes and writings on primitivism serves as a pre-history of the ways in which art and visual culture under Fascism appropriated African sources to legitimize its colonial project by presenting them as inferior to classical culture.
Keywords: Ardengo Soffici, Primitivism, Modernism, Cubism, Colonialism, pastoral landscape.
RESUMEN
Ardengo Soffici y su apropiación del arte africano fue mediado por el modernismo francés, y eventualmente articuló una estética pictórica tanto clásica como ‘primitiva.’ Soffici vivió en París de 1900 a 1907, y al volver a Florencia, se dedicó a renovar el arte italiano y promover el modernismo francés. En específico, el artista creó un estilo moderno que incorporara estos avances además de elementos del Renacimiento italiano. Este ensayo analiza sus murales, The Room of the Mannequins (La Sala de los Maniquíes, 1914), los cuales demuestran su adopción temporal del primitivismo parisino al mismo tiempo que recuerda las decoraciones pictóricas de las antiguas villas romanas y renacentistas.
Mientras que en Les Demoiselles d’Avignon (1907) Pablo Picasso rompió con el academicismo apoyándose al apoyarse en las cualidades ‘salvajes’ del arte primitivo, en las obras de Soffici, las figuras femeninas son lúdicas e inofensivas y se remiten a los paisajes pastorales que influenciaron tanto a Henri Rousseau como a Henri Matisse. Mientras que el artista italiano sustituyó las referencias africanas en su trabajo con alusiones a la pintura popular en Toscana, su breve uso del exotismo demuestra la manera en que referencias no-Occidentales interactuaron con el arte italiano a pesar de no contar con vínculos coloniales directos a su lugar de origen. Esta consideración de los murales y escritos de Soffici en torno al primitivismo funciona como una pre-historia de la apropiación fascista de fuentes africanas para legitimar su proyecto colonial, pues en general eran presentadas como inferiores al clasicismo.
Palabras clave: Ardengo Soffici. Primitivismo. Modernismo. Cubismo. Colonialismo. Paisaje pastoral.